Eastcoast Australia: Whitsunday Islands - Sydney - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Tom Janssen - WaarBenJij.nu Eastcoast Australia: Whitsunday Islands - Sydney - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Tom Janssen - WaarBenJij.nu

Eastcoast Australia: Whitsunday Islands - Sydney

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

06 December 2009 | Nieuw Zeeland, Auckland

Okay, forget about “een update zal spoedig volgen”. Maar ik ben nog steeds alive en hoe!! Momenteel ben ik al enige dagen in Nieuw Zeeland. Voor nu eerst even een update van mijn Australië avontuur!

12-14 november Whitsunday Islands
Na mijn verblijf in Airlie beach (letterlijk 1 straat vol met hostels, winkels en je kent het wel van dat toeristisch vermaak) ben ik met een clipper vol met party-animals naar het Tahiti van Australië gevaren. Kortom: azuurblauwe wateren en parelwitte stranden. Hoogtepunt was Whitehaven beach. Het leek, wat zeg ik het was, net als een foto met daarop het strand van je dromen. Ontzettend mooi om te zien, maar werkelijk meer dan met je luie kont op het strand liggen en mooie plaatjes schieten was er niet bij (goh wat erg als ik achter mijn bureau in NL zit hoor ik jullie nu denken). De avonden op de boot werden voornamelijk gevuld met het drinken van overmatige hoeveelheden alcohol (vooral de Ieren lusten er wel een paar hetgeen leidde tot dronkemans tafferelen zoals van een boot afspringen zonder bescherming tussen dodelijke kwallen etc.) en ohja tussendoor ook nog dolfijnen gezien naast de boot (degene die niet dronken waren dan… ik heb me dit keer uitermate goed weten te controleren, de groep was mijns inziens te groot en dus minder gezellig). Maar goed, vermaakt heb ik me des te meer. De rest van de dagen werden gevuld met snorkelen en een beetje rondcruisen op de boot. De Whitsunday eilanden maken ook deel uit van het Greet Barrier Marine park en zijn dus een perfecte spot om te duiken/snorkelen. Het snorkelen was dan ook fantastisch en naar mijn idee nog mooier dan eerder in Cairns.

15-17 november Town of 1770
Na de Whitsundays door naar “Town of 1770”. 1770, het jaar dat Captain Cook op die plek zijn voet op het land zette (nuttige info..). Een uitstekende plek om bij te komen van al het zware reizen en nieuwe energie op te doen voor hetgeen dat zou volgen. 1770 behoort samen met buurdorpje Agnes Waters tot de meest aantrekkelijke bestemmingen aan de kust van Queensland en zijn de perfecte plaats om weg te surfen van de drukte. Hier moest het dus gebeuren: mijn eerste surfles. Deze kans natuurlijk gelijk aangegrepen om voor het eerst van mijn leven meer te doen met een surfboard dan bodyboarden.. Na de basistechnieken op het strand te hebben geleerd zijn we in een groep van ongeveer 10 man het water ingegaan. De golven waren perfect voor beginners en het lukte me zelfs om een keer te blijven staan voor meer dan 5 seconden:) Een ontzettend leuke eerste surfervaring!
Naast het surfen heb ik een “scooteroo tour” gedaan. Een scootertocht door de dorpjes op mini-Harleydavidsons’s. Ook erg veel lol weer en natuurlijk moest er in bijpassende outfit zo hard mogelijk en ver mogelijk vooraan gereden worden in de colonne van zo’n 50 scooters. Onderweg nog even gestopt om kangaroes in het wild te spotten. We hebben zelfs een kangaroe met een little “Joey” kunnen zien.

19-21 november Fraser Island
Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld. Ik heb nog nooit zoveel zand in mijn leven gezien en na 3 dagen was iedereen het dan ook gruwelijk zat. Zand in je haren, tussen je tanden, werkelijk overal. Maar voordat je stopt met lezen. Dit is in één van de mooiste ervaringen van deze reis gebleken.
De trip naar Fraser Island werd gemaakt vanuit Rainbow beach (ook weer een dorp dat weinig voorstelde, behalve mooi strand, zanduinen, geweldige zonsondergang waar ik geen tijd voor had). Het bijzondere was dat dit d.m.v. een selfdrive safari plaatsvondt, met 11 mensen in een 4WD Jeep. Het hostel stelde de groepen samen en gelukkig zat ik in een ontzettend leuke groep, awesome! Met die groep ga je vervolgens Fraser Island rond. De bedoeling was om een vooropgezet plan te volgen en samen te blijven met 2 andere groepen. Maar al snel bleek dat we zo’n gezellige groep hadden dat we de eerste dag onze eigen weg gingen. Bij vertrek moesten alle kampeerspullen (we kampeerden n.l. in tenten, leuk…) al het eten en natuurlijk het bier en Goon op het dak van de Jeep gestationeerd worden. Dit bleek een mooi klusje voor de mannen. Daarna even langs de garage voor een instructie (lees preek) van de garagehouder te krijgen over hoe te rijden op zacht zand en wat vooral niet te doen. We waren nog niet van de veerboot af of de twee Canadezen aan boord begonnen al Goon te drinken (dit hielden ze de rest vd dag stug vol, respect!).
Rijden op het strand was een hachelijke onderneming. Zo moest worden uitgeweken voor rotsen en moest rekening gehouden worden met eb en vloed. Dat betekende dus op bepaalde momenten van de dag niet rijden en de twee dagen erna ontzettend vroeg het nest uit. We hebben o.a. een scheepswrak (youtube: Maheno shipwreck) en Lake McKenzie (een schitterend meer met ontzettend helder water, kon de bodem overduidelijk zien) gezien. Bij het meer heb ik nog een “huntsman spider” gezien. Een aardig grote jongen (zie foto met hand).
Ik vond het nodig om de magen van mijn groepsgenoten te vullen dus heb een aantal keren gekookt voor onze groep. Vooral de eieren op de eerste ochtend maakte enige indruk en leidde tot jaloezie bij groep 2 die naast ons kampeerden. Hun groep werkte namelijk vele malen minder goed samen dan onze groep… Maar toen wij een keer vast kwamen te zitten met onze jeep en hun ons uit de shit hielpen verbroederden we samen hetgeen leidde tot verbroedering van de groepen. ’s Avonds moesten er natuurlijk weer de nodige liters bier/Goon gedronken worden en dit leidde tot veel lol onder de groepen. Gelukkig hadden we een ontzettend leuke en enthousiaste groep en droeg iedereen zijn/haar steentje bij. De afsluiting van de tour vond plaats in het hostel in Rainbow beach. Na allemaal gegeten te hebben was er een karaokeavond. Ik moest de twee Canadezen nog even een dolksteek geven door mijn uitvoering van Nickelback’s Photograph te doen (meerdere malen tijdens de tour gehoord: “We hate Nickelback, they’re sell-offs. Their Music is all the same”). Achteraf konden zelfs hun mijn optreden waarderen hetgeen leidde tot een handdruk van de heren. Daarna nog samen met enkele andere gasten en Nederlandse meiden enkele nummers gezonden. Erg lachen dus en een onvergetelijk einde van deze supertrip!

22-23 november Noosa
Na de enerverende trip weer even tijd om bij te komen, dit maal in Noosa. Noosa was totsaal verschillend van alle eerder aangedane plaatsjes, omdat het meer een plaats was waar de Aussi’s (voornamelijk de rijkere Aussi’s) naar toe kwamen dan een backpackersoord. In Noosa een kustwandeling gemaakt door een national park, een kajaktocht gemaakt en verder gerelaxed.
Ohja ook nog een muis in mijn slaapkamer gehad (bleek achteraf toch geen rat zoals we eerder dachten, veel commotie, heb mijn woede-uitbarsting gelukkig uitgesteld en achteraf maar goed ook).

24 november Australia Zoo
Vanuit Noosa een bezoek gebracht aan de Aussi zoo. Ik kan me nog goed de dag herinneren dat ik hoorde dat Steve Irwin dood was dus een bezoek aan de zoo stond al de hele trip op de planning. Het vervoer vond plaats in een heuse “Steve Irwin-bus” incl. video’s met zijn beste&meest hilarische momenten aan boord. De zoo is volledig gericht op het behouden van het gedachtegoed van Steve Irwin (hij was al in bezit van Steve, want hij had hem overgenomen van zijn ouders). De herinnering aan Steve is ook duidelijk aanwezig (gedenkplaats, foto’s van Steve etc.). De shows vond ik zelf wat tegenvallen na krokodillen in het wild gezien te hebben. Maar het bezoek was de moeite waard. Hoogtepunten waren: de slangen (zo’n breetje elke giftige slang in een apart terrarium), rode en grijze kangaroes kunnen aaien, Tasmanian devils (erg coole beesten) en de Cassowary (erg gevaarlijke grote vogel, lijkt op struisvogel). De krokodillen hadden elk een eigen stuk grond en het leek erop dat ze die dag geen zin hadden. Zelfs de meest agressieve krokodil (Agro, door Steven zelf gevangen in Noord-Queensland) hield zich kalm. Het bezoek aan de zoo was onvergetelijk! Ooit wil ik er terugkomen (er zijn plannen om de zoo in de toekomst uit te breiden van 75 naar 500 hectare, incl. resort)!

25-26 november Brisbane
Op iets meer dan 2 uur rijden van Noosa ligt Brisbane (Brizzy). Mijn eerste grote stad in Australië! Nog steeds zo relaxed als een koala liep ik in mijn backpackersoutfit (korte broek & flipflops) door de stad. Ik had werkelijk gevoel alsof alles en iedrreen langs me heen raase. Het was echt een vreemd gevoel om weer in een grote stad te zijn! Naast een citytour (wandeling uit de Holy planet en boottocht over de Brisbane rivier) nog een beetje geshopt en nog een avond in een park gebarbecued (maar weer eens kangaroe gegeten, is ten slotte goedkoper dan kip..).

27-30 november Byron bay
In Byron bay sliep ik in een TP (wigwam) met 9 andere personen. Dat was in de arts factory, een soort van hostel in de vorm van een hippieschuilplaats waar alle soorten/vormen backpackers te vinden waren. Van de echte, niet altijd fris uitziende hippie-achtigen, tot de haarspray-en-krultang-met-harde-koffer variant. Ik behoor naar mijn idee tot geen van beide extreme vormen;-)
De eerste avond in Brisband gaan stappen met twee “Brisbanians” die ik in de TP ontmoet had. Twee te gekke meiden, waarvan eentje die avond haar verjaardag vierde en flink wilde gaan stappen. Van het een kwam het ander en omdat voor de rest niemand mee ging zat ik voordat ik het wist in de plaatsgelijke uitgaansgelegenheden met deze twee aan het bier(o.a. Teddy’s ) en de mixdrankjes (o.a. Jägerbull). Het was een geweldige avond. Bij terugkomst in de TP de rest nog even (zonder opzet) wakker gemaakt met luidkeels gelal, maar ach dat moet ook een keertje kunnen…
De volgende ochtend nog even een gruwelijk lekker onbijt (maar dat mocht ook wel voor $25,-) met mijn twee stapmaatjes gegeten en daarna weer op eigen pad om te shoppen in Byron bay. Er viel niet echt bijzonder veel te shoppen met backpackersbudget dus nadat ik was uitgekeken maar even koffie gedronken met een stel mensen die ik eerder die trip ontmoet had. Met een aantal van hen ben ik de volgende dag gaan surfen (mijn tweede les!). De golven en stroming waren straffer dan de vorige keer dus het kostte meer moeite om de perfecte golf te timen. Helaas werd de les ook nog eens afgebroken vanwege naderend onweer (na 3 vd 4 uur) dus dat was wel even balen. Maar toch weer de nodige lol gehad..
De laatste dag in Byron bay heb ik een bezoekje gebracht aan Nimbin. In Nimbin heeft in de jaren 60 (of 70) van de vorige eeuw een soort van Woodstock (maar dan veel kleiner) van Australië plaatsgevonden. Alles in teken van de vrijheid van eigen keuze. Vandaag de dag staat het bekend als hippiedorpje waar natuurlijk bijbehorende ingrediënten (wiet, marihuana, cookies) eenvoudig, hetzij illegaal, te verkrijgen is. Natuurlijk een magneet voor backpackers uit de hele wereld. Na het bezoek aan Nimbin voor de lunch maar weer eens uitgebreid gebarbecued (toch ook een typische Aussi gewoonte zo blijkt, net als in Zuid-Afrika) en vervolgens nog een waterval bezocht.

1-2 december Sydney
Ik had me eigenlijk voorgenomen om Sydney te “bewaren” voor mijn terugkomst in Australië (in januari heb ik volgens mijn planning nog 5 dagen in Sydney). Er moest namelijk nog e.e.a. geregeld worden voor mijn Nieuw-Zeeland trip. De eerste dag heb ik inderdaad vrij weinig gedaan. De busreis van Byron bay naar Sydney duurde namelijk 14 uur (herinneringen naar de busreizen naar Spanje van vroeger) en ik kon wel wat slaap gebruiken. ’s Avonds even naar Chinatown gelopen (hostel lag vlakbij en centraal in Sydney) om een hapje te eten. De volgende dag had ik afgesproken met een Schot die ik in 1770 had ontmoet. Hij was al bijna een week in Sydney en had dus al wat gezien. We hebben o.a. Hyde Park, het Opera house, de Sydney Harbour bridge en twee musea bekeken. Erg gaaf allemaal en we hadden een gezellige dag. De dag afgesloten met een aantal pints en avondeten in het Edinburgh castle hotel (hoe toepasselijk met de Schot en een Schotse vriend van hem). Daarna op tijd terug naar het hotel, want ik wilde de volgende dag natuurlijk fit zijn voor mijn trip naar Nieuw-Zeeland.

Dat bewaar ik tot een volgend bericht. Heb weer genoeg tijd en geld geïnvesteerd, maar doe het graag om jullie op de hoogte te houden! Net even de loting van het Nederlands elftal gezien en de stand van zaken in het nieuws en de sport.. Niets bijzonders, op de huidige nr. 1 in de eredivisie na;-)

Ik vermaak me hier in Nieuw-Zeeland in ieder geval uitermate goed… Dus zoals ik al eerder zei: no worries!

Groeten vanuit Auckland,

Tom

  • 06 December 2009 - 09:45

    Chatja En Jo :

    wederom genoten van je prachtige reisverslag en mooie foto,s groeten oet mestreech.chatja en jo.

  • 06 December 2009 - 11:11

    Barry:

    Heey Homie,

    Je hebt toch wel wat zand van het whitsunday eiland meegenomen zodat wij hier ook een beetje het gevoel kunnen hebben he;)

    De Steve-Irwin zoo Cker!!! daar moet ik ook echt nog een keer naartoe!

    Nu het Nieuwzeelandavontuur! ben benieuwd of jou dat net zo goed gaat bevallen..

    Geniet er in ieder geval maar lekker van!

    Groeten, Barry & Michelle

  • 06 December 2009 - 11:47

    Aimée, Papa & Mama:

    Leeve peetnoonk,

    Leuk zo'n uitgebreid reisverslag aan het zondagochtendontbijt en goed om te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt! Hier bij ons is ook alles prima! Ik ben eindelijk
    "verlost" van alleen maar melk en krijg nu ook overheerlijke fruithapjes :-) Door de lieve Aussi Koala die ik van je heb gekregen per post ben je toch elke dag een beetje bij me!
    X. je kleine Uggsie ;-)Aimée en haar papa en mama.

  • 06 December 2009 - 12:44

    Jörn En Mareike:

    Hey Tom,

    wij volgen al je reisverslagen met veel plezier en het is mooi te lezen dat je zo een geweldige tijd daar hebt.

    Om ook een kleine visuele indruk te krijgen hebben wij Google Earth altijd tijdens het lezen geopend! Maar ook je foto´s zijn geweldig.

    Verheugen ons al op de nieuwe verslag!

    Groeten uit het natte en koude Emlichheim!

    Mareike en Jörn

  • 06 December 2009 - 17:23

    Mam:

    Lieverd, wat een prachtige foto's. We hoeven niet te vragen of je het naar je zin hebt! Fijn dat we gisteren even met elkaar gebeld hebben. We hopen dat de tijd in Nieuw-Zeeland net zo fantastisch voor je zal zijn dan de weken voorafgaand.
    Heel veel plezier, wees voorzichtig en geniet (en denk af en toe aan je mum and dad). Heel veel liefs en een dikke poen van pap en mam.

  • 06 December 2009 - 17:43

    Wilmie En Hay:

    Hallo Tom,

    We hebben weer genoten van je reisverslag en mooie fotos geniet van Nieuw- Zeeland en nog een fijne tijd daar.

    Groetjes uit Venray van Wilmie en Hay

  • 07 December 2009 - 07:26

    Iris:

    hey Tom,

    Wat leuk weer zo'n heel nieuw verhaal! Ik ben blij te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. Dat jij met 9 andere mensen in een TP wil slapen, getsi met vieze hippies, dat was niks voor mij. Je kunt wel raden tot welke groep ik daar zou behoren >>> hard-cover/steiltang haha. Mooie foto's trouwens ook. Heb je wel genoeg toegang tot internet? Of verschilt dat een beetje? En mis je Home Base af en toe nog eens?

    Ik ben nu weer aan het vervangen... Het was weer 6 uur vanochtend en het is koud en regenachtig. Hoe is het weer daar bij jou?
    Ik heb de Geleense griep ondertussen gehad. Is daar bij jou ook Mexicaanse griep? Zal wel meevallen he?

    Hoop binnenkort weer iets van jou te horen en pas goed op jezelf.

    Groetjes, Iris

  • 10 December 2009 - 17:39

    Wiel & Ellie:

    Hoi Tom,
    Ik heb maandag zo ontzettend genoten van je geweldig reisverslag en de fantastisch mooie fotoos, dat ik helemaal vergat een reactie te schrijven. Vandaag las ik nog eens en toen viel mij dat op, daarom nu gedaan.
    Het is goed te lezen dat je het prima naar je zin heb. Houden zo kerel. Wij hopen dat Nieuw-Zeeland ook zo goed gaat bevallen. Wij kijken nu al uit naar je volgend verslag.

    Groete oet Mestreech vaan Wiel.

  • 25 December 2009 - 11:09

    Ine Gerards:

    hallo tom
    weer even tijd gehad om je verslagen te lezen ze klinken erg geweldig je merkt gelijk dat je het naar je zin hebt geniet nog maar volop wees voorzichtig en vele groetjes van john en ine............

  • 30 December 2009 - 21:41

    Jan Kuijpers:

    Hi Tom!!!
    How are you man!
    I am waiting for your next story!
    Really curious now!!
    Hope to speak to you soon!
    Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Tom

Hallo allemaal! Leuk dat je mijn site bezoekt! Met mijn aanstaande vertrek naar Australië en Niew-Zeeland kon ik natuurlijk niet achter blijven bij al die wereldreizigers die mij voor gingen. Daarom heb ook ik actie ondernomen en een eigen reisweblog aangemaakt. Via deze site kunnen jullie mijn reis en avonturen de komende maanden volgen. Ik zal proberen om regelmatig een update te geven. Ik hoop jullie in het koude Nederland af en toe jaloers te mogen maken op mijn aanwezigheid in de warme "outback", op de relaxte stranden en in de schitterende landschappen. Ik hoop dat jullie niet nu al té jaloers zijn geworden en af en toe een kijkje nemen op mijn site!! See you in 2010;-)

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 16373

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2009 - 17 Januari 2010

Tom's ultimate discovery of Australia&New Zealand

Landen bezocht: