Just another story from far away... - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tom Janssen - WaarBenJij.nu Just another story from far away... - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tom Janssen - WaarBenJij.nu

Just another story from far away...

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

16 November 2009 | Australië, Sydney

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik zal proberen om weer een update te geven van mijn belevenissen.
Om de teleurstelling alvast te beperken. Het internet in het hostel waar ik nu zit is onderdemaat. Ik kan hier geen foto's uploaden. Nieuwe foto's volgen zsm (komende week ben ik echter slecht bereikbaar, maar ik doe mijn best voor jullie...)

30 oktober - 4 november: Cairns
Na mijn avontuur in de outback via een binnenlandse vlucht aanbeland aan de oostkust in Cairns. Van mede-reisgenoten
had ik venroimen dat het een quasi-partyplace moest zijn en eerlijk gezegd was ik bij aankomst niet bepaald in de stemming om
feest te vieren (vermoeid van alle avonturen in de outback). Dus hoopte ik de eerste dagen wat rust te pakken. Minpunt was
dat ik in het partypalace van de stad was beland. Bes te beschrijven als een willekeurig hotel aan de Costa Brava maar dan
minstens 5x zo heftig. Het hostel had zelfs een eigen discotheek.. Gelukkig een rustige kamer geregeld met meerdere leuke mensen
waaronder een koppel uit Ierland en een knotsgekke Boliviaan. De Boliviaan (Tommy makkelijk te onthouden) heeft me uiteindelijk kunnen overhalen om voor de
eerste keer "Goon" te proberen. Goon is zo'n beetje het meest goedkope alcoholische product dat op het zuidelijk halfrond te
krijgen is (eigenlijk gewoon de meest goedkope witte wijn uit een pak). Op zich was het niet slecht, maar ik houd het hier liever
bij de inheemse biersoorten. Cairns op zich was in mijn ogen niet meer dan een uitgaansstad. HEt is de regio eromheen waar
vanalles te beleven is. De reden daarvoor is dat het in de tropen ligt. Een vn de dorpen die ik bezocht heb was Kuranda, een hippiedorp
inclusief markt waar allerhande lokaal spul te koop was. Ook heb ik hier "birdworld" bezocht, een dierentuin met de meest exotische
vogels. Kuranda op zich was niet zo heel bijzonder, maar de reis erheen des te meer. De heenreis heb ik namelijk per "skyrail" gemaakt,
te vergelijken met een skilift. Deze ging over het regenwoud tussen Cairns en Kuranda heen en voerde ons langs watervallen en schitterende
uitzichten. Ook een bezoek aande botanische tuinen was absoluut de moeite waard.
Na nog enkele dagen gerelaxed en feest gevierd te hebben in Cairns besloot ik dat het tijd werd om mijn planningskills uit de
kast te halen. Gezien mijn strakke reisschema voor november leek het mij een goed idee om de route tot in Sidney per 2-3 dagen
te plannen en vast te leggen. Dit heeft me een koop stress bespaard (uitstekende keuze tot nu toe). Uiteindelijk heb ik mijn
reis voor een dikke maand kunnen boeken voor ongeveer 900 euro (incl: reis van Cairns-Sidney, alle accomodaties en alle tours, excl: eten&drinken).
Dit bleek ook niet slecht voor de portemonnee :-)

Hoogtepunt in Cairns was echter de snorkeltour naar het Great Barrier Reef (GBR). Het GBR is een van de zeven wereldwonderen
en ik kan dit alleen maar bevestigen. Het was mijn eerste echte snorkelervaring en het was echt super geweldig!!
Ik besloot om geen foto's te maken om volledig van deze ervaring te kunnen genieten. Ik besloot het maken van foto's te bewaren tot een later moment, omdat ik
op een later tijdstip nog een snorkeltrip bij het GBR zou gaan maken.

5 - 6 november Cape Tribulation
Na gewend te zijn aan het klimaat en het regenwoud van boven gezien te hebben werd het tijd om het regenwoud in te duiken.
Cape Tribulation (ten noorden van Cairns), daar waar het regenwoud eindigt in de oceaan, was een uiterst afgelegen dorp (dus: geen internet, telefoon)
en daar was ik eerlijk gezegd niet zo heel rouwig om. Het voelde goed om een paar dagen in een afgelegen gebied te zijn..
Eindelijk even wat tijd om alles te laten bezinken en te denken aan de toekomst;-)
De folders kondigden dit gebied aan als een van de oudste en best bewaarde regenwouden ter wereld (dat neem je dan maar niet helemaal
voor waar aan, maar oke). Het woord regen in regenwoud heb ik hier uitermate kunnen ervaren (ook dat moet je meegemaakt hebben en was
bijna vergeten hoe regen ook alweer voelde). Mijn plan om een hike te maken rondom "Mount Sorrow" viel helaas letterlijk in het water.
Het was te gevaarlijk om dit in je eentje te doen en aangezien het die ochtend hevig geregend had besloot ik dat het misschien
niet zo heel verstandig was om te gaan hiken en rotsen te beklimmen. Later op die dag werd ik beloond voor mijn beslissing, want
ik heb met eigen ogen een baby flying fox (vleermuis) van enkele dagen oud kunnen aanschouwen:-)

7 - 8 november Port Douglas
Port Douglas ligt tussen Cairns en Cape Trib. in en is niet meer dan een havenplaatsje. Erg duur in levensonderhoud, maar uitermate gezellig.
De lokale markt op zondagochtend was een leuke trip. Er was werkelijk vanalles te krijgen en te doen. Heb uiteindelijk alleen
een tros bananene gekocht, rechtstreeks afkomstig uit het regenwoud.
Later op de dag terug gegaan naar Cairns waar ik had afgesproken met iemand die ook de rocktour gedaan had en nu ook in Cairns was. Tegen
12am de nachtbus richting zuiden genomen.


9 - 10 november Magnetic Island
Op zo'n 6 uur met de bus en een half uur per boot lag Magnetic eiland voor de oostkust. Een eiland met prachtige natuur, oorspronkelijk
bedoeld als vakantieoord voor voornamelijk de lokale bevolking. Het eiland was in WO II gebruikt als verdegingswerk voor de kust en is
tegenwoordig grotendeels een nationaal park. Voor het overige deel wordt het bewoond door lokals en het leeft voornamelijk van het toerisme.
Een groot deel van mijn tijd op het eiland mijn heb ik doorgebracht op het strand en door middel van een tweetal flinke wandelingen,
waar ik een vijftal koala's in het wild heb bezien!
Ik verbleef hier in "koala village", een soort camping/bungalowpark met direct ernaast een kleine dierentuin. Tegen een kleine
extra betaling kon je de dierentuin bezoeken. Dit heb ik gedaan, vooral omdat je er krokodillen, vogels, hagedissen, slangen en
meest belangrijk koala's kon vasthouden (zie foto's)!! Dit voelde best wel toeristisch, maar het was desalniettemin een super ervaring!


11 november Airlie Beach
Airlie beach, een straat vol pubs en hostels, gebouwd om een trip naar de "Whitsunday islands" te maken. Hier merkte ik dat
het te makkelijk is om langs de oostkust te reizen. Zodra men dezelfde richting (noord of zuid op gaat) loop je kans om
mensen die je eerder hebt ontmoet weer tegen het lijf te lopen. De highlights langs de oostkust zijn prachtig, maar ik krijg
hier niet het echte backpackgevoel/avontuur dat ik in de outback wel had te pakken. Dat komt mede doordat ik de oostkust in beperkte tijd wil
doen waarvan ik overigens absoluut geen spijt van heb...
De Whitsundays worden ook wel het Tahiti aan de oostkust van Australie genoemd. Uitgestrekte witte stranden, blauw/turqoise water, veel zon, what else can I say?
Van hieruit zou een trip naar deze eilanden volgen. Maar dat verhaal bewaar ik tot een volgend bericht...

Groeten,
Tom

  • 16 November 2009 - 10:16

    De Dasjes:

    Leeve (sjoen)broor en peetnoonk,

    Zo'n verhaal is echt prachtig om te lezen als je na 18 weken verlof net pas voor de vierde dag weer aan het werk bent .....;-)
    Grapje hoor, super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    Vergeet je niet om ergens in 2010, voordat Aimée kan lopen,terug te komen?!
    Ze brabbelt momenteel goed, dus ze heeft jou vast ook heel wat te vertellen.....

    X. Aimée, Gaston en Linda.

    PS: je bent vast nog de foto's aan het uploaden?
    Dat kan er ook nog wel bij op het werk ;-)

  • 16 November 2009 - 11:21

    Philippe:

    Hey Tom,
    leuk om te lezen. Vergeet je niet tussen al het reizen door af en toe te relaxen? ;)
    Lijkt me een heerlijke ervaring om zolang in je eentje weg te gaan!
    (oohja hier hebben we natuurlijk al de 11devande11de gevierd, is natuurlijk moeilijk voor te stellen maar het carnavalsseizoen is begonnen!)
    Groetjes,
    Philippe

  • 16 November 2009 - 14:40

    Mam:

    Weer een prachtig verslag. We zijn jaloers op wat jij allemaal meemaakt maar we gunnen het je van harte. Gisteren geprobeerd om je te bellen, maar helaas het lukte niet. Daarom des te mooier je verslag van vandaag. Geniet, wees voorzichtig en denk af en toe aan ons.
    Dikke poen van mam en pap.

  • 16 November 2009 - 16:35

    Sander:

    Thomas!

    Ik ben stik jaloers als ik lees wat je allemaal mee maakt, het moet echt een geweldige ervaring zijn. Even weg van alles en iedereen in een totaal andere wereld...Ik krijg spontaan zin om zelf weer te gaan reizen!

    Geniet ervan!

    Sander Grunewald

  • 16 November 2009 - 17:02

    Ellie & Wiel:

    Beste Tom,

    Fantastisch reisverhaal, wij genieten echt met je mee. Ik denk dan melancholiek was ik ook nog maar eens zo jong(but it was yesterday, that i was young).
    Van deze reisverhalen zal Aimée later op je schoot best genieten, dit werkt evengoed als een sprookje voor het slapen gaan. Wij kijken met spanning uit naar het vervolg.

    Groeten oet kajd Mestreech,
    Ellie & Wiel.

  • 16 November 2009 - 20:29

    Anjo En Jef:

    Beste Tom, Geniet maar lekker van je ondernemende vakantie en kom gezond weer terug.
    Zijn erg benieuwd naar jou foto's.

    Grtz Anjo en Jef

  • 16 November 2009 - 23:19

    Ricardo:

    Heeeej kerel,

    Es iech al die verhaole maag geluive hobs diech da niks te klaoge;)
    Fijn um te lezen dat t good mét diech geht en datse t nuudige mét maaks!
    Haw diech good en haw us, t thoesfront good op de huugte vaan alles

    Ciao
    Ricardo

  • 17 November 2009 - 16:29

    Marc:

    He Tom,

    klinkt allemaal erg gaaf! Lees het elke keer met plezier. Volgensmij heb jij het daar erg mooi! Geniet er nog maar van! Nederland is voornamelijk koud en nat nu! ;-) Groeten Marc

  • 19 November 2009 - 12:05

    Iris:

    Hey Tom,

    Jammer van de foto's, maar door je uitgebreide beschrijving kan ik me toch een redelijke voorstelling erbij maken. Rust je ook genoeg uit? En ben je voorzichtig? Hoe warm is het daar nu bij jou? Bij ons is het zo'n 11 graden en het waait hard. Het zonnetje schijnt gelukkig wel. De kinderen zijn nu lekker buiten aan het spelen ( ik ben aan het vervangen nu). Hopelijk hoor ik snel weer iets van je.

    Groetjes Iris

  • 19 November 2009 - 12:56

    Mathew:

    Wat een mooie verhalen weer, Tom. Pff, wat zou ik graag willen ruilen met je. Ben wel toe aan een wit zandstrand. Veel plezier nog daaro. Keep up the good stories!

    Cheers!

  • 20 November 2009 - 09:05

    Barry:

    Heey Homie!

    Mooi dat ie goed gaat daar, en dat alles zo naar je zin is :) Je bent wel op een moordend tempo dat land aan het afvinken niet? Es heeft er weet ik hoe veel keer langer over gedaan ;)

    Blijf lekker zo doorgenieten, als je terug komt moet je natuurlijk wel uitgebreid verslag komen doen.... hoe lang het ook duurt:P

    Groeten, Michelle en Barry

  • 23 November 2009 - 21:08

    Esli:

    Jaloers. jaloers.

    Zeker omdat ik weet wat je mee maakt en nog mee gaat maken... Was ik maar bij je!!

    Doe je ding en doe het goed! Geniet er van. Groeten Esli.

  • 26 November 2009 - 20:14

    Pascal:

    Heej Tom,

    Geweldig! Weer een indrukwekkend reisverslag en de foto's spreken voor zich...Iedere keer als wij jouw reisverslag lezen zijn wij jaloers op jou. Geniet er maar van.

    Groeten,
    Nancie, Tijn en Pascal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Tom

Hallo allemaal! Leuk dat je mijn site bezoekt! Met mijn aanstaande vertrek naar Australië en Niew-Zeeland kon ik natuurlijk niet achter blijven bij al die wereldreizigers die mij voor gingen. Daarom heb ook ik actie ondernomen en een eigen reisweblog aangemaakt. Via deze site kunnen jullie mijn reis en avonturen de komende maanden volgen. Ik zal proberen om regelmatig een update te geven. Ik hoop jullie in het koude Nederland af en toe jaloers te mogen maken op mijn aanwezigheid in de warme "outback", op de relaxte stranden en in de schitterende landschappen. Ik hoop dat jullie niet nu al té jaloers zijn geworden en af en toe een kijkje nemen op mijn site!! See you in 2010;-)

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 16372

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2009 - 17 Januari 2010

Tom's ultimate discovery of Australia&New Zealand

Landen bezocht: