Don't worry mate! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Tom Janssen - WaarBenJij.nu Don't worry mate! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Tom Janssen - WaarBenJij.nu

Don't worry mate!

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

21 Oktober 2009 | Australië, Darwin

18 okt '09 Aankomst in Singapore
Off we go... Een trip naar de andere kant van de wereld. Ik was dus voorbereid op he doorbrengen van lange tijden in vliegtuigen, op vliegvelden enz.
Dus toch maar een tussenstop gepland in Singapore, een westers stukje Zuidoost Azië. Singapore is een multicultureel centruum in deze regio. Dat is goed te merken aan de mensen die er leven. Er loopt veel volk afkomstig uit o.a. Maleisië, Indonesië, India en China rond. Bij aankomst op de luchthaven eigenlijk twee dingen opgemerkt. 1. Singaporezen zijn heel behulpzaam. 2. Je hoef hier niks te doen om enig vocht kwijt te raken, dat gebeurt vanzelf. Don't worry mate...
Hét vervoermiddel in Singapore is de metro. Wereldberoemd om zijn stiptheid, maar vooral omdat hij bijna klinisch schoon is. Dat laatste is niet zo vreemd, want er staat namelijk een boete van 1000 Singaporese dollar voor eten (zelfs kauwgom) in de metro. Singapore staat verder bekend om zijn imago als handelscentrum en dat is te zien. Singapore is trots op haar successen en meent dat te moeten uitdragen in het bouwen van steeds hogere wolkenkrabbers. Het Central Business District lijkt dan ook wel een beetje op dat van NYC, maar dan vele malen kleiner.
Natuurlijk moest even de toerist worden " uitgehangen" en dus werd een boottocht gemaakt over de "quays" (soort van binnenmeertjes) langs het financiële centrum gemaakt om de skyline van de stad te bekijken.
Uiteraard mocht ook een bezoek aan dé winkelstraat van de stad niet ontbreken, waar de Prada's, Gucci's, Luis Vuitons en Zara's goed vertegenwoordigd zijn. Natuurlijk niks gekocht, tja je blijft toch een backpacker dus a.) heb je een beperkt budget en b.) wil je zo min mogelijk in je backpack hoeven stoppen. Wat opviel was dat de mensen hier veel aandacht besteden aan uiterlijk vertoon, wat was af te meten aan de kleding en "gadgets" die men (aan) had.
Toen ik de eerste keer de metro in stapte voelde ik me echt een vreemdeling. Niet zo vreemd, aangezien de meeste mensen in Singapore bijna de helft zo groot als mij zijn. Dat leidde soms tot vrolijke blikken van de metrogangers. Het échte backpackavontuur begon de volgende dag pas... want in Singaproe sliep ik voor backpackerbegrippen nog lekker luxe in een hotel!

19 okt '09
Nog een dagje Singapore en vertrek naar Australië...
Oké de stad heb je wel zo'n beetje gezien dus moet je je op een anderer manier zien te vermaken. Ik had ervoor gekozen om een bezoekje te brengen aan de Singapore Zoo. Ik had gehoord dat het één van de mooiste dierentuinen in de wereld moest zijn, dus ik waagde het er op...
De dierentuin is ingedeeld in meer dan 20 verschillende gedeeltes, van ruimtes met ijsberen en pinguins tot witte tijgers, bruine beren en natuurlijk Aziatische olifanten.
Een bezoekje aan deze dierentuin is absoluut de moeite waard. Alleen al de groene omgeving is geweldig. Als je de geasfalteerde paden en eettentjes wegdenkt zou je je zo in een Aziatische jungle wanen. Wat opviel was dat men veel voorlichting gaf over de bedreigingen waarmee elk dier mee te maken heeft. Dit werd zodanig uitgelegd dat het ook voor kinderen goed te begrijpen was. Ook werden er shows gegeven om dit te verduidelijken, erg pedagogisch verantwoord dus... Het "Australian outback" gedeelte was mede bedacht door Steve Irwin (hij heeft de zoo vele malen bezocht en werd ook herdacht d.m.v. een plaquette).

Na terugkomst in de stad de backpack maar weer opgepikt en weer richting luchthaven gegaan. Op naar Oz...

20 okt '09
In feite leven backpackers gewoon een zwerversbestaan. Het enige verschil is dat je als backpacker over het algemeen wel over genoeg geld beschikt om als het niet makkelijk (en goedkoop) lukt om onderdak te regelen, je altijd nog wat kunt opofferen en naar een hotel kunt gaan.
Tot nu toe bevalt het zoeken naar goedkope hostels en het afdingen wel... Dat laatste zit ten slotte in onze aard..
En dan kom je dus aan in Noord Australië. Verschil met Singapore, behalve de bewoners is dat het hier nóg vochtiger is. Vandaag niet echt warm (30 graden) in vergelijking met de 40 graden die voor zondag voorspeld wordt in Alice Springs (waar ik dan waarschijnlijk ben). Maar ook hier geld weer don't worry mate (dit is 't eerste antwoord dat je van een "Aussi" krijgt als je hun wat vraagt). Over relaxed gesproken... Ik heb Singapore "gedaan" op mijn flipflops & korte broek en ben voorlopig nog niet van plan om ze te verruilen voor mijn wandelschoenen & lange broek (die ik later nog wel nodig ga hebben).

21 okt '09

Na al het gereis en gejouw vandaag maar even de tijd genomen om door Darwin te hobbelen en te relaxen. Beetje gechilled aan een stukje afgezet strand (in de meeste zeeën mag je hier niet zwemmen in verband met de roggen en boxjellyfish (kwallen) ). Het water was zoals je een aangenaam warm bad thuis neemt dus verder hoef ik weinig te zeggen...

Net even een paar flesjes Grolsch ingeslagen (kon het niet laten en was nog best goedkoop ook) dus daar gaan we nu maar even van genieten!

Zoals jullie kunnen leze bevalt Oz tot nu toe goed! Het avontuur is nu echt begonnen!!

Dit weekend vertrek ik naar het midden van Australië. Ik heb ervoor gekozen om het stuk van Darwin naar Alice Springs met "the Gann express" (trein) af te leggen. Alle mensen die ik er in Darwin over spreek zijn jaloers op me dus dat wordt een belevenis op zich.. Gisteravond werd ik nog even aan het twijfelen gebracht door een Noorse meid met een wel erg Australisch accent. "Weet je zeker dat je wel naar Ayers Rock (bij Alice Springs in de buurt) wil, het is maar een steen hoor.." Achja het is naar mijn idee hét symbool van Australië, naast kangaroes, de outback en het opera house. Dat beeld gaat de komende tijd nog wel veranderen. Ook staat nog o.a. een ballonvlucht op de planning over Alice Springs en de outback. De foto's zullen straks vast aantonen dat het de moeite aard is.

See ya mates & don't worry, I'll keep ya in touch!

  • 21 Oktober 2009 - 12:08

    Barry:

    Heey rugzakker ;)

    lekker weer, mooie dingen zien... en in hotels ?!? slapen... las ik nu echt in hotels slapen....

    Maargoed dat je een flesje grolsch hebt weten te bemachtigen, dat maakt het wel weer goed.

    Geniet maar lekker verder!

    Ciao amigo, Barry

  • 21 Oktober 2009 - 12:16

    Marco:

    Zow neefje,

    Jij ammussert je goed.
    Ik hoop dat ej het een beetje naar je zin blijft hebben!
    En don't worry;)
    haha

    Tot over xxx Maanden

  • 21 Oktober 2009 - 12:20

    Didier :

    Hey Tom,

    Het ziet er super uit daar in het verre oosten!

    Amuseer je maar nog daar in het oosten!

    Groetjes,

    Didier

    p.s. Nico zei ooit: weurt heij nog gewirrek!!

  • 21 Oktober 2009 - 12:25

    Frank:

    Hey tom,

    Klinkt allemaal erg goed!! en zo te lezen kon je alweer niet van de grolsch afblijven!!

    Ik wens je nog veel plezier en ben benieuwd naar de verhalen die volgen...:d

    adios amigo

  • 21 Oktober 2009 - 13:45

    Gaston:

    D'n ierste!

    Sjieke verhoale. Geneet devaan!

    Groete,
    De Dassen's

  • 21 Oktober 2009 - 17:08

    Chatja En Jo:

    hallo tom wat een mooi reisverslag en de prachtige mooie foto,s,geniet er maar van en tot de volgende mail. groetjes van chatja en jo.

  • 21 Oktober 2009 - 17:14

    Bjorn:

    Hey Backpacker!

    Ongelooflijk wat je nu al in zo'n korte tijd heb mogen zien, ik hoop dat je nog heel veel mooie dingen gaat meemaken.

    Maar dat zal ongetwijfeld.

    Geniet er maar lekker van!

    groetjes uit Meerssen!

  • 21 Oktober 2009 - 19:28

    Pap & Mam:

    Hey mate!
    Wat een cool verslag!
    Je Opa vroeg ons je de groeten te doen, bij deze!!
    Zijn weer benieuwd naar je volgende verslag.

    Grt Pap & Mam

  • 22 Oktober 2009 - 13:20

    Iris:

    Fijn dat je goed bent aangekomen en dat alles zo bevalt! Ben jaloers op het lekkere weer daar! Hier is het miezerig (12 graden). Volgens afspraak zal ik je op de hoogte houden van het geweldige weer in de lage landen. Dankjewel voor je smsje. Hou je goed, doe voorzichtig en geniet! Tot snel, groetjes Iris

  • 22 Oktober 2009 - 17:40

    Mart En Corrie:

    heel heel mooi.

  • 22 Oktober 2009 - 20:58

    Karen:

    Haha, ik vraag me af of je 't 3 maanden vol gaat houden om over ELKE dag een verhaaltje te typen... Vast niet. Meeste mensen beginnen fanatiek, maar na niet al te lange tijd vinden ze het achter pc zitten zonde ;) So we shall see!
    Wel leuk om te lezen allemaal hoor!! :)
    Dus van mij mag je doorgaan hoor ;)

    Ik ga maar even afwassen, douchen, slapen.. Morgen college en daarna weer naar ouderlijk huis rijden en zaterdag werken! (zo, ik dacht zeg het even. dan besef je nóg beter hoe goed je 't nu hebt !)

    Ik zie je volgende berichtje wel verschijnen.

    Have fun

    (K)

    PS: dat "mate(s )" moet je echt afleren!


  • 22 Oktober 2009 - 22:48

    Dionne:

    Sjiek allemaol die verhaole en sjoen foto's!
    Hier nog ff mamma van de BPC:
    Let inderdaad op die roggen, die zijn DANGEROUS!
    En... Grolsch?! Ik had toch verwacht dat ze Brand of een Juupke voor jou koud hadden staan ;-)
    Ammezeer d'ch weijer meh good!
    Poen,
    Dionne.

  • 23 Oktober 2009 - 11:06

    Winfried:

    Heey mate!

    Opnieuw contact met een import Aussie! Het doet goed te lezen dat je het naar je zin hebt. Je bent wel een luxe-backpacker hoor....hotels???? We zullen binnenkort wel een hulpvraag van je krijgen: Ben blut, stuur geld! Maar daar komen we dan ook wel weer samen uit! Voor nu, geniet van je leven!
    (Ik heb een baantje gevonden in Eindhoven, ik heb er zin in!)
    Vette knuffffffff, de Kooitjes

  • 25 Oktober 2009 - 10:18

    Marjolijn:

    Zo te lezen heb je een goede start gemaakt! Nog 9 daagjes en dan ga ik ook vertrekken!

  • 26 Oktober 2009 - 07:56

    Lieve:

    Heeya Tom!!
    Ahh super vet als ik de foto's van Singapore zie! Ik krijg alweer gelijk heimwee naar mijn wijkje daar!!! Maar het klinkt echt te gek allemaal! Wij zitten hier in de donkere dagen van de Herfst en jij zweet je kapot hahaha! Nou heeeel veel plezier en tot het volgende verhaal!!!! Groetjes Lieve

  • 26 Oktober 2009 - 13:25

    Paula Frings:

    Hallo Tom

    Wat een mooi reisverslag. We zijn jaloers op je omdat het daar prachtig weer is en hier is het niks. Geniet nog maar en kom gezond weer terug. We wachten op je nieuwe belevenissen. Groetjes van tante Paula.

  • 28 Oktober 2009 - 16:51

    Ine Gerards:

    hallo tom
    zoals je ziet heb ik jou ook gevonden en zal vanaf nu geregeld even kijken hoe je reis er uit ziet het eerste wat ik al gelezen heb moet toch echt geweldig zijn ik hoop dan ook dat je 3 prachtige maanden mag hebben mocht je teveel zon hebben wij houden ons hier in meerssen aanbevolen kunnen best wel wat gebruiken wees voorzichtig en geniet volop de komende tijd
    groetjes van ine...............

  • 28 Oktober 2009 - 20:53

    Hey Mate:

    Universiteit Twente is met z'n zonnecel kar in Australie over de kop gegaan. We hoorden dat jij meegeholpen hebt met de reparatie? Klopt dat?
    Ben je nu de zonnerkarren aan het duwen? We missen n.l. je mooie berichtgeving op deze site
    Grt van je PA

  • 02 November 2009 - 21:13

    Alain:

    Heery Kerel,
    leuke site! Bedankt nog voor je sms van vrijdag!

    Gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darwin

Tom

Hallo allemaal! Leuk dat je mijn site bezoekt! Met mijn aanstaande vertrek naar Australië en Niew-Zeeland kon ik natuurlijk niet achter blijven bij al die wereldreizigers die mij voor gingen. Daarom heb ook ik actie ondernomen en een eigen reisweblog aangemaakt. Via deze site kunnen jullie mijn reis en avonturen de komende maanden volgen. Ik zal proberen om regelmatig een update te geven. Ik hoop jullie in het koude Nederland af en toe jaloers te mogen maken op mijn aanwezigheid in de warme "outback", op de relaxte stranden en in de schitterende landschappen. Ik hoop dat jullie niet nu al té jaloers zijn geworden en af en toe een kijkje nemen op mijn site!! See you in 2010;-)

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 16374

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2009 - 17 Januari 2010

Tom's ultimate discovery of Australia&New Zealand

Landen bezocht: